Moeiteloos musiceren vanaf dag één

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat je pas moeiteloos kunt musiceren, wanneer je eerst jarenlang minimaal een half uur per dag geoefend hebt. Dat is de ‘traditionele opvatting’. Maar die blijkt niet te kloppen. Op de Improvisatie Academie volgen we een nieuwe, unieke aanpak. Een aanpak waarbij je vanaf de allereerste les leert om moeiteloosheid en flow te ervaren. Van daaruit, vanuit dat heerlijke gevoel, ga je allerlei vaardigheden leren – terwijl je de hele tijd die moeiteloosheid en die flow blijft ervaren…! Deze aanpak lijkt sprekend op de manier waarop jonge kinderen hun moedertaal leren.

Lees meer over deze aanpak >

Om moeiteloosheid en flow te ervaren, en om mensen te kunnen raken met je spel, is het niet nodig om jarenlang elke dag minimaal een half uur te studeren. Op de Improvisatie Academie leer je allereerst om te ‘Klankduiken’: om totale aandacht te geven aan je klank en om één te worden met je muziek. Om ‘de diepte’ in te gaan, om in flow te komen – en om vervolgens in die flow te blijven.

Lees meer over de diepte in gaan >

man speelt gitaar en beoefend een leermethode

Drie leerlijnen: hart – handen – hoofd

Kinderen combineren tijdens hun leerproces voortdurend hun hart, handen en hoofd. Oftewel: ze ervaren iets (hart), ze doen iets (handen), ze begrijpen iets (hoofd). Wetenschappelijk onderzoek toont aan, dat die aanpak verreweg de beste en de snelste resultaten geeft. Zo leer je moeiteloos musiceren:

  • je voelt (hart)
  • je speelt (handen)
  • je begrijpt (hoofd)

Op de Improvisatie Academie werken we met deze drie leerlijnen:
hart – handen – hoofd.

Lees meer over de drie leerlijnen >

Leer musiceren zoals een kind leert praten

Zo begin je:

1. Start simpel: start met een ‘klankduik’®. (Kinderen starten met één woord; jij begint met één klank.)

2. Ga helemaal op in je klank en geniet ervan. (Dat is de essentie van klankduiken. Daardoor maakt je lichaam oxitocyne aan: dat versnelt je leerproces, en vanaf het allereerste begin speel je vanuit moeiteloosheid en flow.)

3. Groei moeiteloos door naar steeds meer en steeds langer. (Kinderen leren eerst losse woorden, dan twee woorden gecombineerd, en pas later gaan ze volzinnen maken; jij gaat eerst losse tonen spelen, dan twee tonen gecombineerd, en pas later ga je muzikale ‘volzinnen’ oftewel liedjes spelen.)

4. Leer spelenderwijs de muzikale ‘grammatica’. (Ik heb het over de ‘harmonieleer’: toonsoorten, akkoorden enz. Net zoals kinderen leer je die moeiteloos, spelenderwijs.)

5. Ga eerst lekker spelen, en leer daarna pas noten. (Wederom net zoals kinderen: zij leren eerst praten, en daarna pas lezen en schrijven.)

6. ‘Fouten’ label je als ‘experimenten’. (Ja, dat doen kinderen ook! Daardoor haal je de druk en stress van je leerproces af, en ontwikkel je spelenderwijs je techniek.)

7. Boeken, video’s, en desgewenst workshops en/of privélessen wijzen je de weg. (Hierin is vervat meer dan vijfentwintig jaar ontdekkingen doen op het gebied van muziekonderwijs, en ervaring opdoen over de vraag: ‘Hoe leer ik mijn leerlingen met een minimale inspanning een maximum aan voldoening en moeiteloosheid?’)

Vertel mij meer >

kind ervaart moeiteloosheid en geniet van het leven

Als je ‘de diepte’ in gaat, hoef je niet uren te oefenen

Voortdurend moeiteloosheid en flow ervaren terwijl je musiceert, anderen raken met je muziek – en dat terwijl je helemaal niet elke dag uren studeert… ‘Dat kan nooooit!’ Jawel hoor, door deze vijf dingen:

1. Je start simpel. Door écht simpel te starten (met een klankduik®) ervaar je vanaf dag één moeiteloosheid.

2. Je maakt oxitocyne aan bij elke stap. Daardoor wordt je leerproces enorm versneld.

3. Je gaat de diepte in. Je traint elke dag om nóg een stapje dieper te gaan in de ervaring van je muziek. Als je ervaring diep is, als je heel aandachtig luistert, word je één met je klank. Dan verandert je beleving van tijd. Een paar minuten: dat lijkt dan een uur! En je kunt dan in een paar minuten al heel veel leren!

4. Je stelt je open voor wat jouw muziek met je doet. Daardoor maak je de kans dat jij anderen raakt met je spel vele malen groter.

5. Door te klankduiken ontdek je dat één toon al voldoende kan zijn om mensen te raken en met elkaar te verbinden. Als je dat eenmaal ontdekt hebt, wordt musiceren één grote bron van vreugde en moeiteloosheid.

Vertel mij meer >

Vondel, Beethoven en klein geluk

Een kind leert moeiteloos, spelenderwijs, praten. Maar als dat kind later het verzameld werk van de dichter Vondel uit zijn hoofd wil gaan voordragen, ja, dán moet het kind wél maandenlang (of zelfs jarenlang) uren per dag oefenen: daar kan je niet omheen.

Zo is het ook met onze aanpak op de Improvisatie Academie. Op de Improvisatie Academie leer je moeiteloos, spelenderwijs, musiceren in je eigen stijl. Maar als je later alle Beethoven-sonates uit je hoofd wilt gaan spelen, ja, dán moet je wél maandenlang (of zelfs jarenlang) uren per dag oefenen: daar kan je niet omheen.

Sommige mensen zullen bij ‘moeiteloos musiceren’ denken aan podium-artiesten die moeiteloos aan het musiceren zijn voor een 1000-koppige zaal. Op de Improvisatie Academie ligt daar niet de focus. De focus ligt bij ons op het moeiteloos musiceren als klein geluk: dagelijks maak je een korte improvisatie waardoor je je diep gelukkig en verbonden kunt gaan voelen. En je vrienden of familieleden die bij je op bezoek komen en je horen spelen, óók.

Niet iedereen zal podium-artiest worden, net zomin als niet iedereen voor een 1000-koppige zaal Vondel voor zal dragen. Maar iedereen kan leren om moeiteloos te praten. En zo kan ook iedereen leren om moeiteloos te musiceren. Ook jij!

robijn tilanus geeft les over haar leermethode

Drie leerlijnen: hart – handen – hoofd

Op de Improvisatie Academie wordt gebruik gemaakt van drie leerlijnen: hart – handen – hoofd. De drie leerlijnen vullen elkaar aan.

Leerlijn ‘Moeiteloos musiceren vanuit je hart’ (je hart staat centraal)

Lees meer >

Leerlijn ‘Moeiteloos leren improviseren’ (je handen staan centraal)

Lees meer >

Leerlijn ‘Moeiteloos inzicht in de harmonieleer’ (je hoofd staat centraal)

Lees meer >

man laat zijn hart centraal staan

Hart

1.  Leerlijn ‘Moeiteloos musiceren vanuit je hart’ (je hart staat centraal).

Waarom?

Omdat elke toon die je vanuit je hart speelt, het vermogen heeft om mensen te raken. Dit is waar het bij musiceren om gaat.

Voor wie?

Voor iedereen die nog nooit gemusiceerd of geïmproviseerd heeft, maar daar wél naar verlangt. Ook voor als je al wel kunt musiceren, maar graag wilt leren om elke toon altijd vanuit je hart te spelen. Moeiteloos. Vanuit flow. Als je nog nooit gemusiceerd of geïmproviseerd hebt en dat graag wilt leren, dan is dit een prachtige eerste stap.

Wat leer je?

Je leert klankduiken. Klankduiken® is een kort stukje muziek improviseren van pakweg dertig seconden. Ondanks haar kortheid, heeft een klankduik zeggingskracht en het vermogen om mensen te raken. Een klankduik kan uit één toon bestaan, maar kan ook uit meerdere tonen bestaan.

Handen

2. Leerlijn ‘Moeiteloos leren improviseren’ (je handen staan centraal)

Waarom?

Omdat het heerlijk is om de vrijheid en de verbinding te ervaren van moeiteloos improviseren. Omdat je als je improviseert je eigen impulsen kan voelen en volgen, en omdat dat superfijn is.

Voor wie?

Voor iedereen die een instrument bespeelt op een enigszins gevorderd niveau (en die dus geen totale beginner meer is) en die niet of nauwelijks kan improviseren, maar daar wél naar verlangt.

Wat leer je?

Je leert improviseren. Oftewel ‘klankduiken en verder zwemmen’. Alle aspecten van improvisatie komen aan bod.

handen improviseren moeiteloos op de piano
mevrouw leert moeiteloos de harmonieleer van de muziek

Hoofd

3. Leerlijn ‘Moeiteloos inzicht in de harmonieleer’ (je hoofd staat centraal)

Waarom?

Omdat alles gemakkelijker wordt wanneer je begrijpt wat je doet.

Voor wie?

Voor iedereen die de ‘grammatica van de muziek’ (oftewel de ‘harmonieleer’) op een moeiteloze manier wil leren. Voorkennis is niet vereist, we beginnen helemaal van voren af aan.

Wat leer je?

Toonsoorten, akkoorden, de kwintencirkel, modulaties, de kerktoonsoorten, enzovoorts. Je hoofd staat hierbij centraal, want het gaat om begrijpen. Maar het voelen (‘Hoe klinkt een vijfde trap?’, ‘Wat ervaar ik bij deze modulatie?’) en spelen (‘Maak een improvisatie met het Napels sextakkoord’, ‘Improviseer eens met de hele-toon-toonladder’) worden verbonden met het begrijpen. Zodat dat wat je leert niet in je hoofd blijft steken, maar verbonden wordt met je hart en je handen.